söndag, november 19

Från micromat till ekohippie?

Nåneeej, ekohippie blir jag nog inte.

Men tanken slog mig igår när jag satt å googla diverse recept.

Dom som följer mig vet ju att jag tidvis brukar baka bröd sådär när lusten faller på. Speciellt enkelt blev de ju nu, då jag hitta dessa fenomenala frukstosemlor utan jäst, som från ingrediens till färdiga tar ca 20 minuter. Suveränt alltså!



Ingen har väl heller dessutom missat att jag försökt odla lite grönt i år (tydligen sämsta året att vara förstagångs-odlare, då de har varit den mest exceptionellt sämsta sommaren i finland på 100 år, läste ja nyss), och lite smått å gott.

Och igår slog det mig bara, mittiallt som en blixt från klar himmel. Vad har hänt med mig riktigt? När har allt detta smygit sig på mig?

Det började med garnet. Virkning och stickning. Garnet blev sedan ull-jakt. Ulljakten innebar jakt på spinnrock, kardor... osv. Jonej, jag har inte bearbetat ullen ännu, liiite utrymmesbrist kan man säga. Meen, en vacker dag så! T.o.m en vävstol har jag fått!

Från ull/garn/stickning/virkning så börja jag kolla på odling..  Provade lite smått, en del dog bort, en del kom nog, men vääldigt sent (tomaterna), en del testar jag om överlever till vintern i kruka utomhus till nästa vår (vildruccola, gräslöken vet jag att överlever), å sitter redan å funderar/planerar nästa vårs odlingar (ack då man sku ha 1ha att odla på.. de här me balkong å krukor e ganska.. .utrymmeskrävande).

Nå, från odligen då, till att börja baka eget bröd, och sen pricken på i:et igår, grädden på moset, eget smör, egen youghurt och egen choklad (varifrån chokladen kom vet jag inte riktigt... )

Ser ni lixom mönstret? Jag borde ju definitivt gifta mig me en jagande bonde, helst med slakterimöjligheter. Jag e ju uppenbarligen inte tillverkad för att bo i en liten 2a mitt i centrum på 3e våningen.

Sen börjar man ju fundera på varför? Jag e ju förmodligen den lataste människan som hatar att handla, å hatar att laga mat eller egentligen hatar jag mest att bära upp maten 3 trappor. Som min moster sa, det är gaanska många moment innan maten från butikshyllorna är i det egna kylskåpet/skåpen när man riktigt tänker efter!

Men den absolut största orsaken är, att jag e fruktansvärt led på att slänga mat. Igår slängde jag en ostbit, en lördagskorvsbit, en youghurt, en brödkant, en halv gurka.. åå.. .ja, kanske de va där då. Av den här enkla orsaken så köper jag inte hem sallad, för jag måste alltid slänga en del av salladen, om jag inte vill äta enbart sallad till morron, midda, kväll i 3 dagar. Å vem vill nu äta det?

Visst, inte håller allt i all evighet i krukor heller, dom ska ju skördas dom oxå, å lite svårt å skörda en halv gurka (finns ju dock mindre modeller än dom som är i butikerna) osv, men med rätt planering, så kan man få bort en del matsvinn där.

Så att jo, sådant är läget. Trots att jag var himla sugen på att göra en massa igår, så blev det inte av, för jag hade massor med annat på to-do listan. Men däremot blev de kokosbollar, utan varken kokosflingor eller pärlsocker, men dom var nog goda rullade i strösocker oxå ;D

Så idag blir det förmodligen tillverkning av eget smör. Får se om man testar på youghurten, den va lite tidskrävande.


1 kommentar:

  1. Anonym07:31

    Hej Bluzzan!
    Du håller på att bli tant. En sexig tant, men ändå.


    Beo

    SvaraRadera