fredag, juli 28

I dont riktigt greppar dehär...

.. Jag köpte ett nytt objektiv igår.. Eller nej, i tisdags?! Det kom igår. Ett begagnat från rajala. Jaja, ja ska sluta köpa objektiv nu, ja lovar..

Ni som hållit i en kamera, på telefon, pocket, eller system, ni tänker ju säkert att när linsen är som närmast kameran, då e objektet som längst bort. Du får mest med i bild. Å sen när ni vill närmare, ja då zoomar man in. Ni ser, de börjar på 70 å sen går högre..




Sen har vi ju då Sigma 24-70mm 2.8 EX DG, som... tyckte livet sku va lite mer spännande om man var tvärtom. Alltså i princip 70-24. I dont get it?!


Här ser ni då sigmat, som oxå börjar på 70.. men.. går lägre?!

Alltså när yttersta linsen e närmast kameran, så e de 70mm. När du sen vrider på zoomringen, så åker objektet längre bort.

Iom att de e begagnat exemplar, så har jag inga manualer, å har försökt googla på nätet. Jag har lyckats klura ut hur manuella fokusen funkar, (som ja trodde var sönder, tills ja insåg att man ska flytt den där fokusringen) å resten av objektivet, men ingen förklaring på varför de e bakvänt. Å att få min hjärna å tänka den vägen, de e ju inte de enklaste ;D


Nåja. Nästa objektiv blir ett 70-200 2.8 sen börjar jag ha denhär objektivdelen ganska bra täckt. Iofs borde jag satsa i kamera före jag köper det objektivet meeen, vi ska nu see...  När jag sen har den linsen å ny kamera, då får jag börja uppdatera ti canons L-serie. Funderar hårt på att sälj bort mitt slit å släng samt niftyfifty. Niftyn e inte mkt använt, men ja har lixom inte haft behov av ett fast objektiv. Ljusstyrkan e ju givetvis fenomenal med sina 1.8 men som sagt.. Har inte haft behov av det. Å nu då ja dessutom har 2 st som går förbi 50mm ena med ljusstyrka 3,5 ti typ..5-6 eller nåt, å andra med fast 2.8, så.. Va gör jag då me ett 50mm 1.8?

Å slit-å-slängen har ja inte heller så stor nytta av numera. Eller ja, de e sådär på gränsen, men... nä, ja vet att ja int kommer att använd de. 70-300 å ja har mitt 18-300. Kanske 18-300 inte ger riktigt likabra på 300, men vafan, ska ja ha bra bilder på den längden, så tar ja ju Bjässen. I princip allt som far över 150mm så kommer jag att använda Bjässen till, tills jag har ett ljusstarkt 70-200.



Fotokurs blir det även den 19.8 kl 09 fram till ca 12 om nån är intresserad! :) Sku behöva ett par deltagare till så sku de va bra! :)

2 kommentarer:

  1. Anonym07:42

    Honey! I´m back!

    Beo

    SvaraRadera
  2. Anonym10:47

    Kollade runt lite. Det enda som jag fann var att det är ett macro objektiv och därmed tänkt för närbildsfoto. En annan fördel med zoomen bakvänd är att du kan hålla kameran stadigare med ett kort objektiv. Vilket blir fallet med sigman på största brännvidd.

    Beo

    SvaraRadera