torsdag, juni 22

Börja aldrig med fotografering...

... om ni inte är miljonärer.

Nåja. Senare i sommar har jag ett fotoshoot inbokat. Grejt. Bortsett från att jag varken har kamera eller objektiv som riktigt räcker till för detta ändamål. Så nu har man börjat fundera på kamera och objektiv då.

Kamerorna står mellan en 5D Mk II och en 6D. 5an är lite billigare än 6an, men 6an klarar av högre iso. Däremot har 5an högre shutter speed. Tror ni beslutet blev enkelt?! Båda e jag beroende av på mina områden. Visserligen ska jag å testa min kamera ikväll (om de nu inte börjar ösregna), för att kolla hur hög shutter jag behöver, så med god tur kanske det klarnar efter ikväll. Men med min vanliga otur så ösregnar de väl där en kvart före 6 eller så.

Nå, så objektiven då. Det jag inte prutar på är ljusstyrkan, alltså minst ett 2.8 och helst ett fast 2.8, alltså inte så att ju mer du zoomar, desto sämre ljus. Mitt nifty-fifty är ett sånt, men bjässen å lillen är 5-6.3 resp. 4-5.nånting.

Inte nog med det, man ska veta längden oxå. Snacka med Suvi som hade använt ett 70-200 på nån festtillställning och tyckte det blev lite för långt, å det låter logiskt. Hon tipsa om ett 17-50 (tror jag det var) som var 2.8 å faktiskt ganska billigt. Bortsett från det lilla problemet att det inte passar en fullframekamera, alltså 5an eller 6an. Således lite bortkastat, eftersom min 50 inte klarar av höga ison.

Så, ni som håller på med hästar, å vet den där djungeln att försöka hitta en passande sadel. Det här kan liknas vid det. Hitta ett lagom objektiv som passar även fullframe. Omöjligt? Ungefär.

Och när man letar (jag brukar enklast nog leta på cyberphoto, sen letar jag fram var man köper det), så går det till så här... Okeeej, ja klickar i objektiv för canon.. å så klickar jag i fullformats... å bläddra.. bläddra.. aha, bara fasta objek, där kommer zoomerna.. YESS! Hitta ett 24-105!! De blir perfa.... vafaan! Inte ljusstarkt, prkl!

Precis så går det till. Så får man fortsätta bläddra. Osv osv osv.

Så att, sådär spenderas min fritid. Den lilla man råkar ha ibland.

Btw, Beo, tvättmaskinen snurrar! Den fick stå på utsidan tills vessan e remppad ;)

2 kommentarer:

  1. Anonym07:28

    Gå på shutter speed. Det sku jag göra.
    Du har väl satt fast avloppsslangen ordentligt så du inte får en ofrivillig inomhuspool helt plötsligt.

    Beo

    SvaraRadera
  2. Anonym07:31

    En kommentar som jag har fått ibland när jag har fotograferat.
    -"Den tar bra foton den där kameran".
    Va fan, ingen säger väl åt en snickare att den spikar bra den där hammaren.
    Beo

    SvaraRadera