söndag, maj 7

Paus...

... med marknadslaku... !

Efter nån månads prackande å problemsökande, fick jag problemet löst på min hemsida idag. Okej, jag kontaktade supporten för webhotellet, då jag insåg att de var ett serverfel som uppstod, alltså inget jag kunde påverka. Supporten gick in på min sida, å installerade tillägget jag ville ha, å tadaaa.

Men sen... Nu kommer dom verkliga problemen. Första problemet är layouten. Svenska eller finska? Eller rentav enbart på engelska? Engelska sku vara absolut enklaste för mig, men.. kan alla kunder tillräcklig engelska?

Nackdelen med att ha 2 språk, är att allt måste korskopplas dvs.. invecklat. Sen kan man ju fråga sig om jag sku köra layoutsmässigt bara på ett språk tills jag e nöjd med sidan, å sen börja krångla på diverse andra språk?

Vad jag menar med korskoppla, så tänk att du går in på svenska sidan, klickar in dig på webshopen å köper en fysisk vara som bara finns 1 av, då måste den här vara "försvinna" från finska sidan. Det ska således inte gå att köpa den på finska då mera. Det är de jag menar med korskoppla. Eller om jag t.ex väljer att publicera ett blogginlägg på svenska, så sku jag ju helst vila att de här sku kom automatiskt på finska sidan, endera färdigt översatt, eller med möjligheten att google translatea det. Det brukar iofs aldrig bli bra meen. Ni förstår poängen? Eller ska bloggen vara "gemensam" och jag skriver på bägge språken? Nu är ju inte det här frågan om blogg blogg as in som den här bloggen, utan mer som en informations-wall eller vad man ska kalla det.

Själva webshopen är ett tillägg till wordpressen, så misstänker nog det kanske finns multilingual plugin till den... Men ändå. Är ju inte bara webshopen som ska korskopplas. Tror jag.

Ja, de är en massa problem, som jag inte vet hur jag ska lösa dom, problem som inte folk iaf tekniskt kan svara på, förrns jag vet layoutmässigt hur jag vill ha det.

Int ere läätt tå he svåårt pa di säj.

1 kommentar:

  1. Anonym07:31

    Kör på engelska om det är lättast för dig. Jag tror nog att alla som har lite vana att köpa över nätet kan tillräckligt med engelska. Sen finns det ju kookle translejt.

    Kram Vännen!

    B-O

    SvaraRadera