måndag, februari 20

Lyckan som uppstod..

... När en viss fröken insåg att det börjar hända nåt i blombänken!!

Först såg ja livstecken från basilikan, men sen dog det lixom bort. Vet inte riktigt vad som hände. Men ja fortsatte vattna lite (och där var första problemet, jag har vattnat alldeles för lite!!)..  Men sen mittiallt hände nåt, å jag börja se både lisvtecken från basilikan och oreganon! Oreganon verkar vara lite segstartad jämfört me basilikan.



Krassen växer som nå ogräs, såpass att jaa.. dom har blitt rätt långa, ganska svaga, vet inte om ja borde ha ställt dom lite mörkare ett tag så dom sku bli lite tjockare. Men har typ miljoner krassefrön ännu, så man får experimentera lite.



Och idag.. Nu när jag kom hem! Lyckan stom uppstod...! När jag inser att både paprikan



.. Gräslöken..



... Och jordgubben..


... har börjat visa livstecken!!! Jag hade nog nästan i ärlighetens namn börjat ge upp med att få upp nå av dom som står i drivhuset. Visst, dom flesta ligger väl på en 60-65% odlingschans (eller vafan man nu ska kalla det), så lägger man ett frö, så behöver ju inte ens just det höra ti dom procenten.

Nåja, anyhow, ja hade no nästan faktiskt tänkt ge upp, me tanke på hur fort krassen börja visa livstecken.

Å inte nog med det... Brödbak i helgen! Okej, första satsen failade brutalt, när jag hade råkat måtta upp mjölet med 1/2dl mått istället för 1dl måttet.. Hehhe. Visserligen stod det nog "...den LÖSA degen", men när man häller ut det efter att de har jäst... ja, bara ti häll bort det direkt då :D

Andra satsen gick som på strömsö, å herreminjesusihimmelen va gott bröd det blev! Så himla perus, å int sku de knådas heller! Gjorde det i typ limpformat, då jag hade messat morsan att ja kommer dit på kaffe en 2-tiden (saakelis morsan hade ju bara av det messet klurat ut att ja sku ha med färskt bröd!), å iom att första satsen failade, så blev det lite brådis. Så det hann svalna så mkt så ja just å just kunde ta i den ena å lägg i en påse. Höll ju på bränn tassarna när ja sku gå ner ti bilen visserligen ;)


Men ja ville att Ma&Pa sku få smaka på riktigt färskt varmt bröd! Farsan hade lyckats dessutom me nå tankeöverföring, så precis när morsan ringd åt honom (han hadd ju hamna i snösvängen förstås), så kom han körandes utanför huset me hjullastarn :D

Ack ja, ni kan inte ana hur det här har gjort min dag...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar