fredag, oktober 14

Wait, whaaat?

... Det här är ett hästinlägg, så e man inte intresserad av sån läsning, så kan man sluta läsa typ nu.

Ja vet int för de första va som e upp me mig å spontanridning, va planerat att ja sku fara i moron å rid, mittiallt skrittar ja på fanttis ikväll? Ja skyller på marie ;)

Marie sku rid fö Kimmo, så ja tålla på för mig själv i andra änden, vilket var helt bra. Har ju ridit lite lektioner för marie, så jag hade ju en hel del å öva på, behöver lixom få tänka till själv å hitta knapparna. Främst på mig själv då hehe.

Vi övade på slutor å förvända slutor eftersom det dels är knepigt för mig (kroppskordinationen), men oxå knepigt för fanta, men otroligt bra, så hon jobbar me bakbenen in under sig. Fick dom rätt fort å sitta i skritten så tog trav å då blev de nog genast lite krånligare. Om ja inte rållar helt nu, så har hon enklare me slutorna i trav i vänster varv å svårare i höger, alltså höger sluta blir såpass svår så hon bryter av till skritt. Men vi fick några steg trav, tog bara 5-6 steg åt gången i trav för att sen räta ut igen. Däremot hade vi lite svårt å få vänster bog att lossna, men ti sist fick jag nog nån rätände på den oxå, hon vill inte riktigt ta innerskänkel å böj inåt samtidigt.

Just såndära knappar e hälsosamt för mig att, hur ska man säga, bryta ner dom i molekyler, så att jag vet steg för steg vad jag ska göra när. Jag e fruktansvärt ringrostig i tankesättet, å ibland blir det helt blackout i huvudet, då får man helt enkelt testa sig fram å se vad som händer när man gör vad. Men just sånt måste jag få rålla på för mig själv!

När jag tyckte de börja kännas någorlunda bra tog jag lite trav, helt vanligt, för att checka av, å tyckte det kändes helt okej det oxå. Inte full bärighet ännu, men inte bygger man upp hennes ork att bära sig själv sådär bara! Dom framsteg hon gjort hittills i sig e redan imponerande!

Nå, tänkte ja ska testa galoppen lite oxå, började med höger galopp, kändes helt bra, fick henne t.o.m att ge efter i galoppen, å kunde bara sitta där å rida steg för steg!

Bytt varv å sku ta hennes svårare galopp, å mittiallt... mittiallt.. Jag e fortfarande lite i chocktillstånd, men ja tror bannemig hon gav efter i vänster glaoppen oxå. Det var min spontana känsla, sen blev jag så tveksam på det, så jag tänkte att nej, hon måste ju ha slagit under, alltså att hon gick bakom hand. Men vid närmare eftertanke, så med hennes korta å väldigt tjocka hals, så undrar jag nog om de ens är fysiskt möjligt för henne att göra det? Nu e jag så förvirrad, så jag vet faktiskt inte om hon gick bakom hand, eller om hon faktiskt bar sig själv? Galoppen kändes superb, hon kändes rakare än nånsin, kunde precis som i högergaloppen, rida steg för steg. Valde att avsluta där å mycke klapp å beröm iaf.

Kom fram till att jag egentligen borde skriva en riddagbok, skriva när vilka förbättringar vi gjort för varje gång, för dom kommer så gott som varje gång! Kunde konstatera med mig själv idag att tidvis hade jag kvickare skänkel oxå, men de e oxå sånt som kommer med mera muskler å mera kroppskontroll.

De e lixom så otroligt dehär, så de e lite ofattbart. Brukar ju sägas att när man köper ny häst, så tar de 2-3 år innan du kan rida den riktigt å då med daglig ridning. Okej, inte säger jag att jag kan rida fanta, men dom där framstegen som bara kommer å kommer. Och det blir inte lixom bakslag heller, att jag känner att nej, nu måste vi backa ett steg tillbaka, utan för varje gång får vi fortsätta där vi sluta.

Jaja, börjar bli dags för mig att kast mig i snarklådan. Jag har bara lite svårt att tackla dom här framgångarna å vet int riktigt hur ja ska vara ;D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar