lördag, oktober 15

Riddagbok..

... i brist på att jag hittat vad jag vill använda som riddagbok, så får bloggen fungera som det delvist ;)

Kan inte annat än skratta åt denhär dan.. De e tur att jag inte e så uppställd ;) Första planen var att jag sku jumppa Proffa som jag inte har ridit förut, å sen sku marie ta proffis å jag sku ta fanta å vi sku fara å rejsa på rondellen. Nå, marie fick 2 lektionsryttare till, så både proffis å fanta fick motion! Så vi besluta då att iom att ja va lite trött ida å, att jag int rider alls, fö de va mest lixom fö fanttis skull ja sku ha fari å rid ida, att fö mig va de som int på de viset panik. Nå, de sluta me då att ja kom dit, for ti ridplan så ja sku få se lite hur fanttis rör sig nu under annan ryttare, å marie tyckt åt mig att ja sku nog kuna lägg hjälmen på huvu å ta en stund efteråt ;) Sagt å gjort, en snabbis!

Hon hade vanliga tränset på mig, å jag e ju såndär som inte vågar jinxa, så jag va lite bekymrad över hur de sku gå me vanligt bett nu istället för kandaret.

Satt mig fort ti rätta å sa åt Fanta att nu, nu skärper vi till oss, kände efter lite i skritten, kolla efter att jag hade henne lyhörd på halvhalterna, trava aktivt framåt, bägge varven å kände efter, gjorde ett par ökningar på diagonalerna för att checka att hon gick fram för skänkeln. Hon kändes ganska trött, men hon hade ju oxå gått en 60minuters lektion, så de e helt acceptabelt! Lyfte ett par galopper oxå för att checka av där, men orken var nog slut för nå bättre galopp, men kolla nu iaf att vi galoppera med alla ben i bägge varven!

Skrittpaus sen en liten stund så hon fick pusta.

Nå korta upp tyglarna, lite spö på rumpan å lite hej hej, vakna! Lite samma sak idag som igår, ville gå lite emot innerskänkel i vänster varv, så de blev lite sidvärts för att få de å börja lossna, när jag tyckte det kändes ok blev de lite trav, först höger varvet, för att checka av att jag hade henne mot yttertygeln, funka finfint, sen över ti vänster varv igen, lite tragglande, fick påminna henne igen om bakbenen och till sist, 8-volt i trav, eftergift å rund å fin form i bägge varven!

Sen sluta jag! :) Det blev sådär kort å effektivt, men precis vad som behövdes! Med fanta ska man inte tro att man lixom får nåt gratis på det viset, varje gång behöver man nog påminna henne om att vi hänger inte på bogarna, vi använder bakbenen osv. Marie sa de e samma sak när man tar henne från hagen, de kan gå  2 gånger, de kan gå 3 gånger, men 4e gången får man nog påminna henne om vem de e som leder vem osv ;)

Jag kollade lite vad jag skrivit tidigare å med tanke på gårdagen, så e jag ännumer förbluffad över vad jag skrev den 3e oktober, ridningen var 2a oktober.

Fanta har inte orken att bära sig själv en hel lektion, å framförallt inte i galoppen, men hon orkar en hel lektion ganska bra nu! Hennes vänstra galopp har varit nästintill omöjlig att lyfta (jag har inte klarat av det), men igår kom t.o.m vänster galopp på första försöket å jag blev så snopen så jag var inte säker på om jag ens kände rätt! Galopperna går inte så bra att styra å ställa ännu, utan man får bara försöka rejsa framåt så hon lossnar ordentligt! Men hej, man kan inte få allt på en gång, man måste jobba stegvist!

Förstår ni nu hur fort det går framåt? Vet inte hur många gånger jag ridit sen dess, men på 2 veckor går vi från att jag blir snopen över rätt galopp på första försöket, till att ge efter å kunna rida steg för steg - på volt, i vänster varv?! Knappt så jag förstår det själv heller!

Nåja, nu blir det nog snart läggdags, varit übertrött idag, vilket märktes när det totalt spåra ur för mig å marie i stallet. Försök nu lixom flytt en bal när man står dubbelvikt å skrattar så tårarna sprutar... Håhå :D I morron blir det tävlingar å funktionerande vid stallet, Stella Grand Prix på gång! Skoj skoj! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar