måndag, oktober 3

Iiihk!

Jag e så taggad så ja håller på pomppar ur stolen!

Blev sådär hastigt å lustigt (som vanligt) bestämt att ja sku fa å rid lektion på Fanttis-tanttis igår, å tänkt att jihuu, då får ja ta med mig mina träns å pass in ett åt henne! Att hon har nog visserligen rätt stort huvu, men de hadd Elmo oxå, så tex alla mina pannband borde vara fullsize på tränsena. Bettena va 14,5 så vi hade trott dom sku va för stora, men vi hade redan tidigare kollat att Fanttis bett var 15cm å att de sku kuna va lite kortare! Perfa!

Tog med mig 2 träns, ett helt oanvänt, men de har så himla bred nosgrimma, å sen ett som ja tänkt sku få bli de träns ja använder på fanttis när ja rider henne! Hade hängt upp dom 2 på en sadelhängare plus kandaret som jag hade tänkt testa efteråt å se om de passar på henne, å när marie stod å kolla så sa jag "-tänkte ta tränset som hänger längst in" å marie tyckte "-Jag tycker kandaret ser bra ut"... Nå, så de blev å testa det då.. !

Skitlängsen jag har ridit me kandar öht, men de e så lätt på Fanttis å rida med nya bett (jämfört me va de kan vara på andra hästar), hon säger inte så mkt å råkar man ta i lite hårt, så rycker hon på axlarna, å int som vissa som kan t.o.m ställ sig på bakbenen. Hon e alltså ganska tålig på det viset, man får testa sig fram! Dessutom kändes nog nöjd på kandaret, å lyssnade bra! Hon hade överseende med att de e längsen jag har ridit me 2 tyglar ;D

De e 3e gången nu på kort tid som jag rider Fanta, å de e lite roligt på det viset att dels börjar de lossna för henne riktigt bra, men oxå min ridkondis. Jag sku nästan säga att vi går framåt med bautasteg för varje gång!

Fanta har inte orken att bära sig själv en hel lektion, å framförallt inte i galoppen, men hon orkar en hel lektion ganska bra nu! Hennes vänstra galopp har varit nästintill omöjlig att lyfta (jag har inte klarat av det), men igår kom t.o.m vänster glaopp på första försöket å jag blev så snopen så jag var inte säker på om jag ens kände rätt! Galopperna går inte så bra att styra å ställa ännu, utan man får bara försöka rejsa framåt så hon lossnar ordentligt! Men hej, man kan inte få allt på en gång, man måste jobba stegvist!

Marie hade oss att göra slutor igår å där lossna det riktigt fint å mittiallt hade jag ingenting i händerna! Fjäderlätt! Fanttis tyckt de va ganska kämpigt å gå framåt tillika, men hon kämpar på så fint den underbara lilla ponnin! I traven fick vi det att lossna riktigt bra oxå, å de var bara att sitta å enkelt kunna rida varje steg på henne! Men just den formen orkar hon inte för länge..!

Dehär e en ponni som fullkomligt älskar att arbeta trots sina 23 år! Hon blir inte arg eller frustrerad (fundersam däremot kan hon bli heh), å försöker alltid sitt bästa! Vi e rätt bra team fanttis å jag, 2 gamla tjockisar som tycker de e kul å dressyra men ganska ringrostiga båda 2 ;D

De e härifrån nu som jag sku måst tvinga mig att fortsätta å inte släppa det å gå så länge emellan, för nu e vi så bra på gång här! Sku va me kondisträning en gång i veckan, rålla på plan själv en gång i veckan, å sen en lektion i veckan!

Nåja, nu på jobb, så man får lite annat att tänka på ;D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar