lördag, juli 2

Varför tar det sån tid med fotona?

Jaa, det kanske många undrar.

Nå, för det första, jag jobbar å så e jag en sömntuta, så sällan jag orkar riktigt mkt på kvällarna... (däremot där mellan halv 5 å 6 på moron så kan de funka!)

För det andra, så måste jag ha inspiration. Inspirationen behövs för att få fram bästa urvalet och bästa redigeringen. Börjar jag slafsa igenom dom, så blir det bara till ingenting. Dessutom ser man inte dom där mindre sakerna på fotona, kanske färgbalansen e tokig (vit som skiftar i nån annan färg osv... visserligen kan jag missa det ändå, jag e inget pro när de gäller redigering).

För det 3e så fotar jag enbart i raw format numera, det sparar lite på akkuna, sparar på utrymme både på minneskort och på datorn, men det krävs att jag kör dom genom programmet för att ens kunna visa dom åt nån annan. Att fota i raw är ungefär som förritiiidens negativ.

Nå vad gör jag då när jag redigerar å väljer vilka som åker upp? Jo, först å främst så handlar det ju om vad jag fotat. 95% av det jag fotar är visserligen fart å fläkt, men det har ju hänt att man tagit porträtt. Så det första jag försöker kolla på är värmen i fotot. Behövs det mera värme? Som vid tex just porträtt, då e de bättre med mera värme.


Nu överdriver jag lite på vissa saker så ni tydligare ska se skillnad.


Sen brukar jag dra upp kontrasten lite..





Det nästa jag kollar på (okej, dom går seriöst int alla gånger i just denhär ordningen jag beskriver, det beror på lite), är om svart är svart å vitt är vitt. I det här fallet blev vitt lite bättre när jag drog upp värmen! Så det blir svarta som jag justerar lite.





När man fotar motocross å hästar så kanske man inte alla gånger kan/får stå där man helst sku stå, i dethär fallet kommer ljuset från vänster, å ansiktet blir ganska mörkt, så jag får dra upp på skuggorna lite. Alternativt ljusheten eller exposure (som jag inte kommer på vad heter på svenska...)


Nu blev denhär alldeles för stickig i ögonen (drog upp shadows rejält med flit), så då drar jag ner lite på exposure.


Nu är jag rätt nöjd så långt. Det som hände tidigare, var att det vita på hjälmen blev stickigt i ögonen. Det däremot är ganska svårt att få bort, utan att allt annat drabbas, nog med mina (icke-existerande-)kunskaper samt det gratisprogram jag har. Men lite bättre kan man få det. Det heter alltså highlights.


Nu är jag klar med första sektionen av redigeringen. Så nu kollar jag hur "dammigt" fotot är, behövs det mera klarhet i färgerna? Behövs det mera färg?


Här har jag justerat lite på klarheten samt drog upp lite på färgerna.


Det sista jag då kollar på är skärpan och noise reduction. Sällan rör jag noise reduction när de gäller actionfotona, men kanske desto viktigare vid porträtt.



Det här är sen slutgiltiga resultatet :)



Så det är därför det tar så tid för mig, speciellt då man har 1500-2000 foton på lager ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar