lördag, januari 30

I väntan på...

... bättre tider!

Sitter å laddar upp 2 filmer atm, så jag tänkte ta en liten paus å blogga lite sålänge.

Har idag varit å filmat en försäljningsvideo, första gången... Filmade både med canonen å med min filmkamera. Dessvärre e kvalitén riktigt usel på filmkameran å inte helt oväntat så hade jag ju lite för långt objektiv för att filma med Canonen. Men riktigt nöjd över kvalitén på kameran! Rätt format direkt och inget ljud med, som vi inte ville ha heller.

Sen blev det krånligt. Testade lite olika program, men det slutade med att jag laddade ner windows movie maker. Ironiskt nog stod det att det skulle supporta .mpg å .mpeg filer, men.... Dom filerna hittades inte! Bara .mov som canon hade fixat (Sony i all ära, men dom kan inte ha normal laddar-kabel eller normalt minneskort.. åtminstone inte till min filmkamera... )

Så nu blev det så, att jag fick konvertera filerna online. Jodå, laddade ner 2 softor som påstod sig kunna konvertera dom, den ena klarade av .mpeg, men inte .mpg (jag förstår inte skillnaden?), å den andra konverterade bara 1/3 av filmen, sen fick man uppgradera programmet för de billiga priset v 49,90). Så det sket jag i, å konverterade dom online istället. Enda problemet då är att man bara kunde konvertera en åt gången.

Nå, när jag fått konverterat alla till första filmen, lagt in dom i moviemakern, klippt, klistrat å limmat, fixat bort ljud å sånt... Så skiter programmet ner sig, å tolererar inte dom konverterade filerna. Tack som fan. Stänga ner å starta om å börja om pånytt. Det här var iofs inte så långt eller jobbig keikka, så det gick på ett par minuter, å så sparade jag efter varje inlagd filmsnutt.

Till sist hade jag lyckats spara hela filmen, å laddade upp den i en mapp på onedrive som jag tänkte dela med ägaren. Jädrans va fort det gick.. Hmm.. bäst å ladda upp den på tuben oxå för att kolla att de toimar... wtf? .wmpfl fil? Jaha, okej, det ska konverteras ti nåt annat format igen då.. Håhå.

Så jo, nu har jag konverterat det till mp4 format, å håller på laddar upp både på tuben å onedrive. Som sagt, kvalitén blev riktigt dålig, men det var det bästa jag kunde göra med den utrustningen jag hade för tillfället. Alternativet är ju att man sku testa filma med telefonen.

De ironiska är att jag hade HQ på filmkameran inställd, å de blev sådär uruselt.. ? Nåja, gjort e gjort... ! Dags att börja med film nr 2 då :) Åtminstone fick man ju ett bra foto iaf! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar