måndag, oktober 19

Stubbcross.

... Inte stubbkross ;)

Å inte stubbar heller ;)

Näe, utan motocross på en stubbåker! Det här var nåt helt nytt för mig (å säkert nytt för en del andra), och... De var fanimej nåt av de häftigaste! Hade jag kört själv, ja det hade ju inte funnits nån hejd på mig då inte, jag hade ju förmodligen kört ihjäl mig. Ser jag en lagom stor vattenpöl, så de finns ju ingen risk att jag sku smygköra genom den me Blixten, nejfan, full gas! ;) (Jag tror farsan blev vuxen nångång där vid 50-55 års ålder, å slutade köra som en tok när de va snöstorm... Så det ligger väl i släkten *harkla*).

Nåja, åter till crossen då. Vädret. Fenomenalt! Kunde inte ha önskat bättre väder än sådär! Och så otroligt roligt att det var många som körde, och så mkt folk som kom å se på! Undras nog om nån av arrangörerna hade väntat sig sådär mkt besökare?

När jag var där å fotade, så uppdaterade jag min status på fejjan å skrev "Om jag inte får nåt wow-foto idag så slutar jag fota!"... Men det behövde jag tydligen inte ;) Okej, jag kan göra fotona bättre om ja drar dom igenom redigeringsprogrammet, men att ursprungsbilderna blev såpass bra som dom blev. Jag kan dö lyckligt nu. Åtminstone tills nästa gång.

Den här gången tog jag mig tid att testa olika vinklar och olika platser, vilket... hade sina för- och nackdelar. 2590 foton blev det totalt, och det roliga är att dom e riktigt förbaskat bra i senare hälften av alla foton. Iofs är nog det här inget nytt, så är det nästan alltid, vettefasen vad det beror på. Men det var ett foto där jag nästan (observera, nästan!) satt me tårar i ögonen av lycka (tar jag min hobby för seriöst nu?) när jag såg fotot! Det här är faktiskt den redigerade versionen, men ja måst ju visa från min bästa sida i bloggen ;) Okej, det jag inte har gjort är att jag inte rätat upp bilden, ni ser hur sned horisonten är? Men det försvann så mkt från bilden när jag försökte räta upp den, så jag sket i det. Drog bara upp skärpan lite å lite kontrast på.


Och angående snedheten på en del bilder, vet ni hur sjuk man är i armen efter att hålla upp ca 4 kg i 3h? ;) Så när ni ser mig vifta på me armarna så e de bara lite pausjumppa så man ska orka fortsätta ;) Har ingen direkt träningsvärk idag, men en muskel på vänstra sidan mellan nacken å axeln tål knappt beröring ;) 

Det här var oxå en annan av favoriterna (jag har seriöst tusn favoriter! Så svårt ti bestäm sig vilka man ska lägg upp på bloggen å på insta) (Ja, just de ja, brukar ju lägga favoriter på insta, så om nån vill se mina personliga favoriter så finns jag på --> Sleepydisaster) (Om jag sku sluta med parenteser nu?) (Som ni ser, något slut i huvudet.. OKEJ JAG SLUTAR!)

Oxå detta är redigerat...


Här drog jag bara upp skärpan, å det gör jag egentligen bara för att man ska urskilja "sprättona" bättre. Och ser man på datorn så kan man ana oskärpa, men kollar jag tex på telefonen, så int fan ser man sånt där inte! (Nu avslöjar jag alla mina hemlisar.. fan.. sku ju sluta me parenteser.. )

Följande bild (och flera av dom), så var min första tanke att det var en reklambild. Alltså ni vet typ en bild i en broschyr om .. saken. I detta fall en 4hjuling.


Jag sku heeelt klart köpa!


Man ser en tydlig skillnad från första fotot (alltså av dom som e uppladdade på mina 2 sidor), och sista, dels kvalitetsmässigt.. Men sen det väsentliga.. Känslan. Förmedlingen. Det är den jag inte riktigt har lyckats få fram på motocrossfotona från spituholmen, dom har mest bara varit döda å intetsägande. Eller hur? I bilden ovan, där är det faktiskt en känsla, ids int ha mig å förklara det, för det kan jag inte ;)

En sak som e riktigt roligt, som jag ska erkänna nu. De e när man som fotograf får kontakt med en som kör förbi :D Typ nån som vinkar, visar tummen upp eller dylikt, det e himla kul! Jag förstår nog att man kanske inte hinner, speciellt inte om de nån form av tävling, men... Jag tackar å tar emot för alla gester! ;)


Debbie tyckte jag borde ta betalt för fotona och i ärlighetens namn, det har jag gjort med hästfotona. Men sen blev jag lite lat me den biten oxå.. :S Och visst.. nog har hon en poäng i det, men då jag har int en firma, ååå... de e nästan så jag sku behöv ha firma om ja ska va riktigt seriös, å då krävs de bättre kvalité. Sålänge jag ger bort bilder gratis, så känner jag int lika stor press på mig själv, trots att jag är extremt självkritisk. Sen igen firma = billigare grejjor. Nu sku ju int dehär va nån firma jag sku överleva ekonomiskt på, utan mer som en bisyssla. Kanske ja sku måst diskutera me Sanna på Concordia? Hon brukar ju säga att man ska ta betalt för sin hobby, de e dom firmorna som brukar bli bäst ;)

Jag får väl sådär officiellt säga att detta var avslutet på min motocross-foto-säsong, allt efter dethär får väl räknas som bonus! Så nu är det bara att invänta vintern, å hoppas på att folk hör av sig då de e nå cross/snöskoter/whatever på G!

Keep on Braapping!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar