lördag, september 12

Ett evigt dilemma.

Det har jag denhär helgen oxå.

Lördag:
-Dressyrtävling, Vasa, med höga klasser som Int. 1 å Vaativa A.
-Norvalla Cup

Söndag:
-Joukkue-SM i vasa, dock inte så höga klasser (tror de va typ Va B som va högst? Eller kanske t.o.m HeA. Men de e ju SM!)
-Aluemestaruus i kokkola.

Dressyrtävlingen idag är inte så intressant i början av dagen, de e HeB klasser å sånt, de e ju Int. 1 å VaA som e dom där lite mer spännande klasser. Men dom e samtidigt som Norvalla Cuppen.

Och på söndag, så de var ju för aluemestaruusen som jag skaffade Bjässen, men i år har dom bara 1 dag, å högsta klass 115 cm. Buuuuuu :(

Dressyren i sig e inte så intressant å fota, å jag har mera nytta av Bjässen på Norvalla Cup (dessutom sku ja int kuna fota båda, akkuna sku int räck till, sku seriöst måst ha en riktigt billaddare ti akkuna). Behöver jag säga att jag längtar efter nya kameran?

Såå ja, vad gör man?

Torsdag och fredag har RE Motors haft Motocross School får seniorer och juniorer, var en av seniorerna som tipsade mig om en våt del av banan, vilket ja e väldigt tacksam för, fick några häftiga foton därifrån!

Börjar även märka skillnad på Bjässen å Lillen (alltså stora objektivet å lilla), men jag kan inte riktigt lägga fingret på vad de e som e skillnaden ännu.. Visst, vill ja ha mer "garanterat bra foton", så e de ju lillen jag ska köra med, där vet jag precis hur jag ska ställa in kameran osv. Jag har en tendens att få mer skarpa foton med motionblur med Bjässen, men mindre sannolikhet att dom är riktigt skarpa och dessutom att det jag fotar är på rätt ställe i bilden. Zoomen är ganska trög ännu, å de där att man lixom måst hålla i objektivet å inte kameran, så gör att de e lite svårare, jag personligen är inte lika snabb som med lillen. Däremot fokuset e jädrans snabb å tyst på Bjässen. Stort plus!

Från torsdagens fotografering fick jag några favoriter, typ 7 st. Brukar ju ladda upp "Todays Favorite" på instagram, men kunde verkligen inte bestämma mig vilken av dom 7 som var den bästa.








Alla dessa är fotade med Bjässen, och fördelen med Bjässen e ju att jag är "mera redo" för plötsliga foton. Bortsett från att det tar lite längre å zooma. Lillen blir ju tyvärr oskarp på fullzoom, tror det började redan bli oskärpa på 250-280mm nånstans om jag inte minns fel, så.. Surt som fan, men, det var vad min ekonomi tillät mig köpa då. En annan fördel med Bjässen är att jag har motljusskyddet, vilket jag tycker är en väsentlig skillnad! (Även fast en del påstår att det inte ska ha nån betydelse om man inte har direkt starkt solljus). 

Fredagens foton är majoriteten fotade med lillen, några med Bjässen, men blev bara vattenbilderna jag kikade lite noggrannare på, det var ju nåt nytt för mig. Så där vet jag egentligen inte ännu om det finns flera som jag anser är bra (bara snabbkollat genom dom andra).

Här är favoriterna från fredan. 







Jag kan seriöst inte lägga fingret på vad som är skillnaden, men jag ser det nog tydligt! Iaf på dom här fotona! Det som jag ser på när jag avgör vad som blir mitt/mina favorit/-er, är bl.a hur ljuset faller på ekipaget. Skärpan förstås, och objektets (heh, inte objektivet!) placering i bilden. Det finns nåt som heter 3 quarters eller något sånt liknande (jag kommer seriöst inte ihåg), där man skulle dela in ett foto i 4 delar, å beroende på var objektet var då, så var fotot bra eller nä. Men som sagt, det är nåt jag inte riktigt minns sådär på rak arm. Nåt jag oxå ser på är om man får blicken. Lyckas jag få en koncentrerad blick blir jag helt salig, som t. ex hoj 74 av torsdagens bilder! Här är oxå ett foto, som rent ur teknisk synvinkel inte är bra, men äääälskar blicken!




Nåt som jag även testade på var att använda blixten på fredan. Har egentligen aldrig jobbat med blixt, eftersom jag inte har en extern, å trodde inte den interna skulle ha mer betydelse än en droppe i havet, men tji fick jag, när det blev lite mörkare. Här är ett exempel på samma förare, utan blixt och med blixt.



Visst, jag sku ha måsta dra ner ISO rejält, men som sagt, det var mer ett litet test det här. Sku måst testa blixten i dagsljus oxå. Skulle googla ett proffs-foto där dom använt blixt, men råkade snubbla över denhär sidan. Proffsfotograf jo, men han använde sig av reflektors. Heh, sååå avancerad kanske jag inte blir ändå... Jaja, jag ska sluta googla bilder, blir bara bitter ;) Men jag har inte 20-30 000 euro att lägga på utrustning, så man får väl göra det bästa av situationen. Och med tanke på att den här sommaren e första gången jag testar på nåt annat rörligt än hästar, så får man väl vara relativt nöjd ändå. Bjässen låg ju ändå på ca 1000 euro, å det börjar bli min smärtgräns (och moraliska gräns) för en HOBBYfotograf.

Medans jag väntade på action råkade jag få 2 foton till som jag blev väldigt förtjust i, var tvungen å testa lite motljus :)


2 kommentarer:

  1. Fina bilder!
    Actionfoton är ju mycket roligare att fota än dressyr. Brukar koncentrera mig på detaljer då det är dressyrtävlingar, då dom kan bli väldigt vackra och skarpa (går ju så sakta ��)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, bra idé! Kunde ju fota dressyren mer för min egen skull än för ryttarnas som de varit hittills! :D Kanske man får lite utmaning igen :D

      Radera