onsdag, juni 17

Frälst...!

Jag tror jag har blivit frälst.. !

Jag har alltid varit, å kommer alltid att vara en 100%-ig dressyrnörd, det är lixom ingrott i benmärgen. MEN däremot e jag förespråkare av att åtminstone testa på flera grenar och om det funkar för hästen å en själv, kombinera det bästa från allt.

När jag pluggade till hästskötare gjorde jag ju min halva hästpraktik på ett stall med Akademisk Ridkonst. Visserligen är det längesen (typ 12 -13 år sen?), men jag fick iallafall en inblick i vad det innebär, både själva ridningen och markarbetet.

I vintras var jag till FäR och fotade en Western Clinic med Axel Hellsten & Rebecca Ylitalo, jag blev ju helt fascinerad av att se hur Axel red sin häst. Det var ju nästan magi i mina ögon!

Nå, nu skulle dom komma till JPR (iofs blev det bara Axel, Rebecca kunde inte komma) å jag blev ju i eld å lågor, bokade direkt in att jag ska dit å fota! Nå.. visst.. jag fota ju oxå, men efter lite om å men å hit å dit, så slutade det med att jag skulle vara me själv oxå :D På Flamenca. Som jag satt på första gången dagen innan, alltså igår :D

Alltså det blir lite hoppande här från å till nu, men ja e så vimsig å glad :D Flamenca å Hispano är PRE hästar, en väldigt ovanlig och speciell ras. Det är första gången jag har kommit i kontakt me PRE, men alltid varit lite småförtjusta i dom, vet inte riktigt varför. Nu när jag börjar lära känna F&H, så inser jag varför! Dom har enorma personligheter! Jag har aldrig känt samma känsla på någon häst, som när jag satt första gången på Flamenca. En häst som läser av en hela tiden, så otroligt lyhörd, å verkligen känner efter "-vem har jag på ryggen?". Jag kan inte riktigt lägga fingret på exakt vad det är, men dom är verkligen verkligen speciella hästar! 

Nåja, jag fick en önskan uppfylld, att få testa på western! Som sagt, jag är öppen å vill gärna testa på olika grenar och inriktningar, för att sen kunna kombinera. Jamenar, seriöst, kan du rida din häst i form utan nå som helst betsling, vilka fördelar ger inte det sen när du ska ha kandaret på? Som exempel. I dressyren strävar man efter så små rörelser som möjligt och både akademiskt å western fokuserar ju otroligt mkt på det här, även om det är lite olika rörelser från människans sida.

Hur som hafver så (jag kom lite av mig igen, blev så mkt diskussioner på fb), var det här nåt av de bästa jag gjort när det gäller hästar! Väntar redan på att nästa kurs blir av, å hoppas jag har möjlighet att träna lite före oxå!

Och ja just de, i morron kanske jag har en överaskning åt er kära vänner ;)

Nu lite foton! :D Och TACK till Tanja som fotade!



(Och jag måste lära mig att linda benlindor lite bättre höhö, ojämna å sneda..)




Det här fotot la jag me, för jag e själv lite förvånad över hur fint hon går! Alltså att hästen kan gå fint, de vet jag ju, men med mig!! Andra gången på ryggen, inte ridit på 2-3 år! 


Och jag som brukar tjafsa om att man inte får sno foton utan lov, så har helt ärligt snott dessa! (Okej, ja fick ladda upp dom på fb iaf) :D Men Tapa lyckades få så bra foton när Flamenca ser så nöjd ut! Så Copyright: Tapa


De här foto gilla jag otroligt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar