måndag, september 1

Paus...

.... Håhå.

Blir så ivrig så jag måste ta en liten paus. Idag började äntligen 2 MOOCs (online kurser) som jag väntat länge på. Introduction to human physiology och Inside Cancer. Den senare nämnda är på FutureLearn som jag inte testat förut, men verkar vara riktigt bra ställe det oxå.

Nå inte nog med dessa två, så håller jag redan på me Preparation for Introductory Biology DNA to Organisms, så dessa 3 ämnen tangerar ju varann minst sagt.  Går ytterligare 2 kurser sådär lite på sidan om (förutom dom där 2 som man kan hopp på när som helst), men den ena har ja inte kollat in ännu, började oxå idag, å den andra.... Nej nu råddar jag brutalt...

Alltså 2 kurser på FL, och *räkna* 5 kurser officiellt på Coursera då. En är klar, men är öppen till sista oktober, å 2 e såndära "roll on-roll off" (som ja kallar dom, man kan alltså hoppa på när som helst å göra allt i egen takt), så de e 2 officiella kurser då som jag donar med på Coursera.

Nå, har suttit ända sen middagen (dvs i skrivandets stund 5h) å pluggat å pluggat, så ja kände att ja behövde ta en liten paus. Egentligen inte, skulle kunna sitta vaken hela natten för jag vill inte sluta, men för att jag inte ska explodera så tvingar jag mig själv till en liten paus. Kan inte riktigt förklara hur hyper jag blir av intressanta kurser, men som ja sa åt anna, jag måste pausa å andas lite emellanåt.

Det som är skönt med flera kurser är att jag har å göra å inte är klar på 2 minuter (därför jag egentligen har dom där roll on-roll off kurserna oxå), men de e lite surt att man inte har access till allt material på en gång. Ni vet väduren, allt ska ske direkt.

Oftast på Coursera har dom en såndär stor map var man kan klicka in varifrån man är. Tyvärr är det inte riktigt många finnar på kurserna (iaf inte dom ja varit på, kanske mer på andra?), vet inte riktigt varför dehär systemet inte har slagit igenom i finland. Om man googlar lite så hittar man infon att på bara 2,5 år (dvs sen Coursera startade) har 4,2 miljoner människor deltagit i kurserna.  Kanske det är språket som hindrar? Har sagt det förr, å säger det igen, jag är inte själv så förbannat bra på akademisk engelska ;) Men kanske det är en klar fördel att jag snackat engelska i så många år? Brukar tänka att om andra från andra länder som inte har engelska som modersmål klarar av kurserna, då ska nog bannemig jag oxå klara av! Bara den där muskelkursen som blev lite för knepig, men där var det frågan om att jag inte ens sku ha klarat av den på svenska med mina nuvarande kunskaper.

Men nu 112 - På liv å död, Åland e me denna säsong!! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar