fredag, juli 4

Håhå...

Det har varit riktigt tomt nu.

Å int har jag nå desto mer vettigt att skriva idag heller, men tänkte att ja sku joddra på om nånting iallafall.

Har inte ännu kommit mig för att ta kontakt med sjukhuset, men såg på dagens öt en privatläkare som har lite vidare syn på de här med hypon. Så morsan i eld å lågor sa jag sku ringa dit tvärt, men tyvärr var ju tidsbeställningen bara måndag-onsdag. Så ska väl försöka ringa dit, e ju åtminstone billigare än medicenter, å vi har redan funderat på att kontakta privatläkare..

Sku ju måst fa ti malmska å  begära kopia på senaste blodprovsresultaten oxå... Behöver ju ha med mig mina papper om de e så.

Det som är lite lustigt är att mamsen hade varit på nå blodprover (jättelängesen) där hon hade både TSH å t4 värdena åt helvete, men gjorde läkarna nånting åt det? Sa dom ens nånting om det? Int ett piss. Jag blev helt förskräckt när jag såg blodprovsresultatet (hon sku kolla upp nå d-vitamin eller nåt sånt), så de e ju lite spännande. Man är alltså inte heller sjuk även om blodproven visar det om man inte säger nåt. Symptomer har hon ju...

Ja, de e väldigt spännande. Sku egentligen behöv fara in ti hvc å fråga direkt om de e möjligt att printa ut senaste blodprovet, kan ju int vara så svårt att de sku måst gå via journalarkivet?! Ett litet papper? Jo, tror nog jag ska prova med det idag.

Morsan å jag sku dessutom fara å testa Friends & Burgers idag, så vi ska ju ändå ti stan å tåll.

I helgen är det ponnyutställning vid cederbloms, tror nog jag ska fara å si på några läckra NF-hingstar..! Nästa helg e de dressyr i haukipudas å nationell hopptävling i kokkelby.

Jepp.

-----------

Det lyckades! Var å hämtade ut kopia, å tattadaaa, min TSH har aldrig varit så hög som den var nu  (visserligen fortfarande inom referensvärdet), men 3,24, tidigare rekordet låg på 3,03. Referensvärdet var sänkt (!!!!!) från 4,20 till 4,00... (inte som sverige som direkt sänkte till 2,5)

Min CRP å mina blodplättar/-kroppar har tydligen haft party för int ett av dom e inom referensvärdena..! Håhå..! HB var super, 151...!

Som jag gissa var det även inga fel på B12-vitaminerna, låg fint inom referensvärden (sist hade ja ju för högt), 440 å referens på 179-660. Men att di sku hör på va ja säger? Jonä, ingen risk för det inte.

3 kolesterolprover har blivit tagna, ena står de en * (som betyder att man är utanför referens) å jag har tydligen för lite av den.. De e nåt jag inte alls är insatt på, så har ingen aning om de e bra eller nä. Dom 2 andra e inom ref. värdena. Aha, efter snabbgoogling så är HDL bra kolesterol, alltså det jag hade lite för lågt av. Men det hänger säkert ihop med att jag hade en förfettad lever... Å blodsockret låg på gränsen, men seriöst, jag tror alla dessa problem försvinner (blodsockret, högt blodtryck, förfettad lever) om man hittar egentliga orsaken..! Jag ÄR ju i riskgrupp för både blodtryck å blodsockret, iom att farsan har bägge.. iofs har han typ 2 diabetes, så de e väl den där "bättre sorten".

Tydligen oxå en reumafaktor som blivit testad, men heeelt normala värden där oxå.

Nå åter till hypon, mitt TSH värde ligger alltså i överkant, å mitt T4 ligger i underkant. Läser nu på HUSLAB att deras ref. värden ligger på 0,4-3,6! Vilket gör att jag börjar bli ruskigt nära gränsen..!

Hittade nu på webdoktorn en länk till adressit där man kan lägg sitt namn under att Valvira ska skita i va läkaren skriver ut till patienter. Nåja, inte helt riktigt, men ungefär så. Det har alltså ifrågasatts att läkare skrivit ut svinsköldkörtelhormon istället för den andra medicinen mot hypotyreos. I dagens öt fanns det alltså patienter som var rädda att inte längre få en fungerande medicin pga detta...! Tyvärr hittade jag inte det på nätversionen av öt. Att öht hitta en läkare som tror på hypo 2 (dvs den dolda versionen) är inte det lättaste, å att dessa sen ska ifrågasättas av Valvira?! Oh, hell no!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar