torsdag, juni 19

Varför gööör ni såhäär?

... Släktforskningen pågår jo.. Så den som har tröttnat på det, kan ju sluta läsa nu ;)

Folk på mitten/slutet av 1800-talet var nog så förbannat fantasilösa så jag... ja, int lönar de ju sig å bli förbannad, för de e nog en aningens försent.

Jag ska ta ett exempel på 4 syskon.

1. Mickel Henriksson Slotte, gift med Helena Johansdotter Skriko.
Barn:

Anna Lisa
Brita Kajsa
Maja Lisa
Johan
Maria Sofia
Lovisa
Henrik
Lovisa
Anders
Helena Mathilda

2. Anna Henriksdotter Slotte, gift med Anders Mattsson Simonsbacka
Barn:

Greta Sofia
Matts Leander
Anders
Johan Henrik
Alexander
Erik

3. Maria Henriksdotter Slotte, gift med Johan Mattsson Apalahti
Barn:

Anna Brita
Johan Henrik
Matts Leander
Maria Sofia
Leander
Anders
Otto
Lena Mathilda
Alexander

4. Brita Magdalena Henriksdotter Slotte, gift med Erik Mattsson Emmes
Barn:

Maria Sofia
Brita Johanna


Summa: 3 kusiner som heter Anders, 3 kusiner som heter Johan, varav 2 heter Johan Henrik, 3 Maria Sofia, 2 Matts Leander, 2 Alexander... osv osv osv

Börjar ni förstå hur jävla helvetiskt svårt det är å håll reda på personerna?! Dom hade seriöst ingen fantasi på den tiden?! Trodde jag hade kommit 2 pers på spåren, dvs hitta deras förfäder på nätet, men sen var det nåt som inte stämde iaf. Tex maka/make eller barn. I mitt fall så är det 2an, Anna Henriksdotter Slotte som ingår i min släkt, alltså rakt nedstigande... eller borde man säga uppåt? Eftersom jag är rakt nedstigande.. ? Och hennes son, Anders (gift med, tadaaa, BRITA JOHANNA Jolkka) är det som fortsätter ledet. Jag blir så trött...

I detta skede har jag 22 familjer, 43 personer (sku ju va betydligt fler om ja sku skriv in syskon å grejs), men jag tror jag borde ... int göra dehär på datorn iaf.. Sku behöva ha en hel vägg där jag kan skriva in, så man sku få lite bättre överblick. Visserligen har ja en tom vägg rakt framför mig, men med ett skrivbord i vägen... Men ja känner att dehär me att göra ett träd på datorn, e nog ingen vidare idé, helvetiskt svårt att få en överblick när de blir lite större...  Får göra såndär som i deckar-filmer, när dom har en tavla me foton på å en massa trådar som går kors om tvärs ;)

Nej nu slurka i mig sista av Stallhagen Delikat, å sen gå å dö i sängen... Behöver komma på nåt knepigt för det här för att kunna lösa det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar