lördag, maj 10

Jag avundas åland..

.... Förr sa jag "på åland finns allt.." .. å finns det inte så finns det i sverige. Och det är så himla tråkigt här jämfört med på åland.

Nu ska jag förklara hur svårt det är att ta sig till sverige från åland. Det här är ett exempel jag själv varit med om.

En vacker dag mellan 11 och halv 12 ringer Erik åt mig. "-Vi har slut på tubplast, kan du dra till uppsala efter?", "-jodå, de kan jag säkert göra.." "-Men det är lite brådis, färjan far halv 2 från eckerö.." ..

Jag bytte inte ens kläder, utan packa ihop det jag sku ha med mig, satte mig i bilen, for å tanka, å körde ut till eckerö. På färjan fick jag färdbeskrivning till Uppsala, eftersom jag bara varit dit en gång i mitt liv. Färdbeskrivningen skrev jag ner på baksidan av ett kuvert.




Typ 6 tiden satt jag vid incheckningen på svenska sidan. Resan tur-retur för mig å blixten kostade 25 euro. Tror det var typ 8 som färjan for ut igen, halv 12 på natten lasta vi av tubplasten hos Eriks. 

SÅ svårt är det att fara till sverige från åland. Men varför jag egentligen är avis på åland, är för alla sporter som finns där. Nyligen har det byggts en CURLINGHALL, hur avis är jag inte på det?! Jag frågade på IRCen där vi har människor runtom i svenskfinland, å det var en som trodde att det inte ens finns en curlinghall i vasanejden. Suck... 

På åland finns Lady Hockey..! Blev t.o.m inbjuden att komma med å testa på av en kompis, men se fattig studerande som jag var, hade jag inte möjlighet :( Här är det pedersöre arbis som ordnar nybörjarkurser i ishockey för damer... Dvs... när terminen är slut, är kursen oxå slut... jej. 

Det finns t.o.m numera även rugby (även för damer!) på åland..!

Innebandy finns för damer i denna lilla stad, men ja tror inte direkt det är några nybörjare det... Det är verkligen slött att det finns så dåligt med utbud i denna lilla stad... Sku verkligen vilja börja me nån sport sen "då ja har råd" (vilket betyder sen då jag inte har tid).... Men utbudet var ju inget att hurra för :( 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar