måndag, februari 17

Spännande dag...

... minst sagt! Pulsen har varit rätt hög...! ;D

De börja me i morse när vi sku å sanda nyvägafjääln, eller vägen in dit. Kom från rondellen mot nyvägafjääln, å sku sväng in.. Jo, de svängde nog lite, SEN for de rakt... rakt mot ett stort fall neråt... T.o.m brosan sa "Nåjå, nu far e!" Nå... Sådär efteråt så tror jag nog att framhjulen bara sku ha blivi å pingla över kanten, men där ser man innebörden av att ha full last som "knuffar på"... Han kom inte ens i hög hastighet...

Nå, sen när vi kom tibax, så såg vi nog att hjulspåren var kanske .. 70-80cm från kanten, så int va de ju så panik siståslutligen, men nog hann man bli nervös nog. Brosan sa nog att han trodd han sku tramp bromsen genom golvet..!

Nå... int räckte de ju me de spännande heller... :D Sen sku vi å sanda förbi pörkenäs ända ut till grisselövägen..  Där blev de oxå lite spännande när brosan körde i 15km/h å lastbilen börja åka sidledes. Såfort han släppt gasen så sluta bakhjulen rulla, å de åkte sidledes. Brosan måsta håll sig mitt på svinryggen, för sku han ha kört i sin fil, så har lastbilen glidit i diket..!

Så jo, det var lite spännande... DESSUTOM tog sanden slut mitt i.. förstås! Nå, de var strax före lunchen, så vi for på lunch, å beslöt att ta resten efter lunchen. Vi sku dessutom ti kaninholmen å sanda. Efter lunchen for vi å tog kaninholmen först, där va de nog lite halvspännande oxå, men den vägen var nog betydligt bättre.

Nå, sen var de dag att styra tibax ti pörkenäs, men sista sträckan vi hade kvar gick nog bra..! Det hade hunnit smälta betydligt mer, så de va inte långa sträckor som var helt isbelagda, fanns nästan överallt lite "grusfästen" ifall om att.. Så de gick bra!

Nå (nu har ja hakat upp mig på ordet "nå"!).. ja körde tibax när vi hade kommit ut ti grisselövägen, men behövde int köra samma väg tibax ;D Sen efter kaffet sku ja få prova sanda lite (brosan had lyfta av frontplogen idag, så ja int behöva funder på den), så vi for till fårholmen å där fick ja sanda båda sidorna.. Tänkt nog bli lite spännande i en tight kurva där oxå, var ett hus stod rakt fram me nå staket å grejs, brosan sa bara "kör sakta, å sikta på björken om de släpper"... ;) Men det gick bra... Kröp fram typ xD

Sandningsaggregatet imponerar mig mer å mer... ! Du ställer kvadratmängd å bredden, å så justerar de själv mängden beroende på hur snabbt du kör! Jädrans smart..! Så de blir aldrig en stor jävla grushög om du hamnar att stanna av nån orsak!

Vi har ju på skolan fått lära oss att lägga på kedjor, å lärarn har sagt att vi kommer nog att lära oss rätt snabbt när skedet kommer då vi lägger på kedjor. Alltså att vi lär oss att se FÖRE det är försent. Jag fråga brosan om kedjor ... "Vi har int nå... Stan tyckt de var för dyrt med 170 euro för kedjor.." Men grejt!

Måst nog återigen säga att jag valde nog en riktigt bra praktikplats! Har lärt mig så otroligt möe! Torri sa nog här på morronkaffet att han sagt åt dom andra att dom borde ha ringt mig i söndas å kastat in mig i Scanian me en karta i handen ;) Sku jag ha fari? Klabbi he!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar