lördag, januari 18

Härkas...!

Jag insåg att jag snart fyller år... (nåja, 2 månader kvar.. ) va gammal jag blir! Snart är jag närmare 40 än 30! Nåja, några år kvar, men herregud ändå!

Ikväll ska jag på en inflyttningsfest, blir nog bra det här. Tror dock inte jag super nåt, måste väl spara lite cash till klassmiddan. Marie ville t.o.m att vi sku fara ti mellen ikväll, men får se hur ja mår då. Sist gick de ju inte så bra när jag fick så förbaskat ont i magen... :( Å ja, sist så gav vi upp köandet... ! Var ju på juldan så :P

Tänkte som sagt idag fara me paps å fixa hans nya maskin, han ska ha nå lampor på den å liknande, tänkte ta med lastbilsboken å försöka plugga lite tillika, kanske lär jag mig lite mer om hjullastare oxå... ? Hade sökt praktikplats på snöbloms, men det gick inte då dom sku lägg släpen på kassettbilarna nu å börja köra aska ti ekorosk eller roskgräven.. å de sku håll på ti sommarn... :/ Rundell tyckt de va lite tråkigt, iom att det förmodligen sku ha varit en rätt mångsidig praktikplats, hade säkert fått köra både dumper å hjullastare....

Läste på maskinisten på fejjan om nån som ville starta eget inom entreprenad, men alla avrådde honom för att det är en hård bransch. Visst, den är ju pressad nu, men om man ser tex på Snöbloms, som är ett familjeföretag, inte har de gått riktigt dåligt för dom inte. Om vi ska köra lite historik så startade Sjöbloms i mitten av 50-talet, och började med virkestransport med häst och traktor.

Idag har Snöbloms 69 maskiner, vilket jag inte tror stämmer, eftersom det köps å säljs en del maskiner, men det är det enligt hemsidan. Tror antalet anställda ligger på 35-40 st. Inte har det gått riktigt dåligt inte. Senaste arbeten dom gjort är ABC i jeppis och grunden ti nya brandstation..

Kärt barn har många namn sägs det ju oxå, jag döpte om dom till Snöbloms (dom heter alltså egentligen Sjöbloms Gräv), eftersom farsan sköter snöhanteringen vid hamnen. Farsan brukar kalla dom sjöbloms sprättrapa, eftersom de e de dom gör, sprättar rapa. Dom hade även nyligen köpt en grön hjullastare, så då blev det Grönbloms ;)

Ja just de ja, fick ju vara till RM-trucks igår. Konstaterade med Rundell (alltså vår "klasslärare" nu efter nyåret) att man borde fara dit på sommarn å gå å kika, verkligen intressant att se. 11 Ha med bara skrotade lastbilar i princip.. Nåjo dom säljer ju vidare såna som int e totalskrotade osv. Bl.a Konginkangasbussen (står på finska, svenska å engelska) finns där ännu.


Så ser bussen ut från framsidan... Alltså inte mkt kvar.... Ruskig dödsolycka :( 
Men vi kollade även på lastbilshytter där föraren haft änglavakt, vid en hytt frågade en annan elev om chaffisen nog klarade varpå han som berättade sa "-Han har skrotat lastbilar 2 gånger, å vi trodde nog han skulle sluta köra efter denhär gången, men han stukade bara foten i denhär olyckan".. 

Däremot vid vissa hytter behövde man inte ens fråga... Tyvärr. 

Oho, nu ringde paps å fråga om ja sku kom me, 10 före 7. Har ju int ens hunnit me mitt morronkaffe, men han sa att ja får ringa när ja e klar så kommer han efter mig. 

Nåja, hur som helst, söker man reservdelar är det ju nog RM-trucks man ska vända sig till, dom har bannemig ALLT. Typ 400m lagringshyllor för reservdelar. 
Han berättade oxå (att snubben som visade oss runt) att vissa utomlands ifrån är med å demonterar lastbilarna, och kan vara riktigt vidskepliga.. ! Nå sydamerikaner hade varit med å demontera en lastbil när pannbenet från en människa hade trillat på golvet, dom vägrade gå nära den lastbilen igen. Något man får räkna med att händer på sånhära ställen. Tyvärr väljer ju många att köra kamikaze mot lastbilar. Vilket är helt idioti enligt min åsikt, man förstör inte bara sina anhörigas liv, utan man förstör även en totalt okänd persons liv, som dessutom får böter för det!! SÅ TÄNK PÅ DET OM NI E TRÖTTA PÅ LIVET PERKELE! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar