fredag, januari 17

Det verkar ordna sig..

Det är nog inte meningen att jag ska köra lastbil som yrke tror jag. Jösses vad allt möjligt har krånglat.. 

Har verkligen varit upp å ner hela jag idag. Trots att man e stark, så kan även den bäste bryta ihop ibland och jag fick nog litet mental breakdown idag... Varit lite för möe me allt sjukhusståhej.

Ska 22a å träffa kirurgen, 29e igen ti läkare i annat ärende, sen då eventuellt operation oxå. 

Men för att få tänka på lite annat ska ja me paps i mön å fixa hans nya maskin som kommit idag. En sprillans ny hjullastare. Blir att börja plugga i helgen nudå, å på måndan iväg å boka tid till teoriprovet. Sen på torsdag skriver vi kompetensprovet, det är jag mest bekymrad över. 


Måste medge att jag suttit å läst lite kroppspråk nu igen, börjar bli så himla längesen jag fick studera ett exemplar. Alltså med objektiva ögon. Läste om det här med personal spaces och herregud va jag kan fnissa åt det, mitt personal space är nog typ 3m eller nåt sånt :D En armslängd ÅTMINSTONE (...för att dom inte ska få en rak höger i nyllet...) 


Hmm, borde mäta min arm å se hur lång den e :P Ja, det där 1,2m kan jag väl hålla med om, men jag tror nog mitt personal space är större än 45 cm. Jag gillar verkligen inte att ha folk nära mig, borde testa lite dethär. Sällan reagerar man ju när man stiger undan, har nog bara hänt mig nån enstaka gång att jag reagerat. Får bli måndans projekt :) 


;)





Den här bilden börjar ju bli mer realistisk hur jag känner det, jämfört med den övre... Det som är friend zone ovanför mjaah... Hittade dessutom en rätt så intressant text...

"3.5. Kroppskontakt
Vem vi berör, när, var och hur. Alla människor har ett personligt revir. Framstående vetenskapsmän har kommit fram tillatt det finns fyra olika kategorier av personligt revir.

Den intima zonen: Räknas från vår kropp och 50 cm utåt. In i denna zon släpper vi bara vänner, släktingar och andra närstående. Dessa får bara röra sig i den yttre delen av zonen. Endast föräldrar, kärlekspartners och mycket nära vänner får lov att röra vid oss. Vad beror detta på? När någon kliver in i vår intima zon reagerar kroppen på intrånget. Hjärtfrekvensen ökar. Adrenalinhalten ökar. Större mängd blod pumpas ut till hjärna och muskler. Detta betyder att kroppen förbereder sig på att reagera. Antingen att fly eller att kramas. När t.ex. en läkare invaderar vår intima zon, i kraft av sitt yrke, kan det upplevas som mycket påfrestande. I den situationen kan vi inte öppet visa våra grundläggande reaktioner och kan inte agera vare sig genom att fly eller kramas. Zon 2, 3. 4 sträcker sig från 50 cm från vår kropp till över 4 meter. Detta styrs av vår relation till övriga människor och till var vi befinner oss."

Här står det 50 cm, så antar att det då varierar lite. Men det som nämndes här, om läkare, det kan jag skriva under på, och alldeles färskt dessutom. När jag var på ultran låg jag ju förstås... Efter en stund märkte jag att kroppen nästan krampade för att jag legat å spänt varje muskel i kroppen, å tvingade mig själv att slappna av, DET ÄR INTE FARLIGT även om det var jäkligt obekvämt. 

En kille i klassen kommer ofta väldigt nära, säkert är det okej för honom, men de fanimej inte okej för mig. Däremot en äldre kille, där funkar det bättre utan att ja flyttar mig undan... Tror jag iaf.. ?! Det finns ju helt enkelt personer där man klickar direkt, å nu menar jag inte på nåt romantiskt eller sexuellt plan, utan helt på vänskapligt plan. 

Men det som jag finner lite knepigt är att man ofta accepterar ett närmare område när man går än när man står stilla, vad månne det kan bero på?! Är det för att man redan då är i "flykten" ? 

Nåja, börjar bli alldeles för trött för att orka mera nu... 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar